Encell är numera en samverkans- och nätverksnod för forskning
Saknar du Encells nyhetsbrev? Vi har transformerat oss. Vi är inte längre en informationsnod utan en samverkans- och nätverksnod som fokuserar på forskning och kunskapsutveckling.
– Som samverkansnod för forskning och kunskapsutveckling om vuxnas livslånga lärande, i olika kontexter och på olika arenor, strävar vi efter att förstärka vår inom-, mellan- och utom-organisatoriska samverkan ytterligare. Denna resa är påbörjad, och mycket spännande ligger för våra fötter, säger Ingela Bergmo-Prvulovic, forskningsmiljöledare för Encell.
Med inom-organisatorisk samverkan menar man samverkan mellan forskningsmiljöer, som förenas i gemensamma forskningsintressen kring vuxnas livslånga lärande i olika kontexter, såsom i organisationer eller i professioner.
– Vi ser att HLK:s forskningsprofil Educom kommer att bli en användbar ingång i sådana samarbeten, säger Ingela Bergmo-Prvulovic vidare.
Mellan-organisatorisk samverkan pågår i flera forskningsprojekt mellan forskare inom Encell och de övriga fackhögskolorna vid JU.
Utom-organisatorisk samverkan bedrivs i flera projekt, med både företag, forskningsnätverk och andra lärosäten, i Sverige såväl som internationellt. Bland annat deltar doktorander i två forskarskolor, Vuxnas lärande samt Folkhögskolans lärare, som bedrivs i samverkan med universiteten i Linköping, Stockholm och Göteborg. Encell har också uppdrag för EU.
Verksamheten i Encell har vuxit över åren och engagerar idag 32 personer: fem professorer, tre docenter, sju doktorer och sju doktorander vid HLK, samt tio affilierade forskare varav sju internationella.
– Vårt arbete är efterfrågat både nationellt och internationellt – sällan har vuxnas livslånga lärande varit mer aktuellt. Ett samhälle och arbetsliv i förändring kräver en helt ny infrastruktur för att möta upp vuxnas behov av livslångt lärande i en mängd olika kontexter och stödja människor i frekventa övergångar. Att leda för livslångt lärande i organisationer är ytterligare ett område vi ser blir alltmer avgörande för att skapa förutsättningar för att gemensamt skapa ett hållbart arbetsliv, säger Ingela Bergmo-Prvulovic.
Här hittar du mer information om vår forskning.
-
Ny bok: Karriär i ett livslångt perspektiv
Encells forskningsmiljöledare Ingela Bergmo-Prvulovic har i en ny bok tagit ett samlat grepp kring karriär som fenomen, något hon beforskat ...
-
Läs Encells nyhetsbrev om ”Karriärvägledning för vuxna”
Vägledning för vuxna handlar om mycket mer än att stödja en valprocess, det handlar också om stöd för lärande i övergångar.
-
Ny bok: Den ökande livslängdens potential för samhällsnyttan
Satya Brink har nära band till Encell och har länge forskat om äldres lärande och verkat som expert inom utbildningspolicy och utbildningssy...
Senaste publikationer:
- Pantelic, D., Pantelic, N. (2024). Making a difference: educating educators for a Multicultural Classroom. FH OÖ Forschungs- & Entwicklungs GmbH
- Brink, S. (2024). E-government impact on the grey digital divide. Gerontechnology (pp. 1-1).
- Bjursell, C., Hedegaard, J., Hugo, M. (2024). Graffiti for seniors: Are the educational needs of older adults changing?. Educational gerontology
- Dybelius, A. (2024). Då och nu i Nässjöbygden: Årg. 28(2024). Nässjö: Nässjöbygdens hembygdsråd
- Dybelius, A. (2024). Malmbäcks helgon. In: Då och Nu i Nässjöbygden Nässjö: Nässjöbygdens hembygdsråd
- Della Rosa, A., Bagga-Gupta, S. (2024). Explorations of institutional responses to diversity in Swedish universities: monitoring discrimination or reproducing inequities?.
- Della Rosa, A., Bagga-Gupta, S. (2024). Conceptualizations of Whiteness and Colour-blindness. A meta-study of the Swedish, Nordic and Italian (educational) scholarship.
- Bagga-Gupta, S. (2024). What and why of equity for whom and where: Analytical engagement with languaging promises-in-policy and policy-as-participation. In: Florence Bonacina-Pugh (Ed.), Language policy as practice: Advancing the empirical turn in language policy research (pp. 79-108). Cham: Springer
Alla träffar från DiVA (1114)