Forskning
Som nationellt kompetenscentrum är Encell en kanal för kunskapsspridning av forskning om det livslånga lärandet.
Utvärderingar
Vi har även sammanställt en katalog över utvärderingar, som Encells medarbetare varit delaktiga i att ta fram under åren. Kolla in den här!
Knutet till Encell finns forskningsmiljön Livslångt lärande , som engagerar sig i forskning som stöder livslångt lärande och social hållbarhet.
Livslångt lärande sker utifrån personliga, demokratiska och arbetslivsrelaterade syften. Inom miljön utgår vi från betydelsen att det avser en löpande, livslång individuell bildningsprocess som sker i olika formella och informella sammanhang. En stor del av vår forskning rör det som sker i arbetsliv och i utbildningssammanhang, men vi studerar även det som händer på marginalen och det som utspelas i de nya gränsland som uppstår i förändringar på regional, nationell och internationell nivå.
Vi som finns i forskningsmiljön bidrar till den vetenskapliga utvecklingen, men lika viktigt är att den kunskap som utvecklas kommer undervisningen, våra samarbetspartners och samhället i stort till godo. När vi talar om ett hållbart arbetsliv i relation till vårt HR-program, innebär det att tala om både arbete och liv i en vidare bemärkelse där meningsskapande, samskapande och motivation är centralt. Vi ser framför oss ett samhälle där det finns plats för alla människor, och där lärande stödjer individens utveckling i arbetsliv, som medborgare och framför allt som människa.
De projekt som pågår inom forskningsmiljön ryms inom följande teman:
- Livslångt lärande för ett hållbart arbetsliv.
Ett hållbart arbetsliv bygger på ett socialt ansvarstagande där frågor om jämlikhet, jämställdhet och inkludering ingår som en självklar del i verksamheter. Digitaliseringen har väckt frågor om livslångt lärande och lärande under hela arbetslivet samt lärande mellan de generationer som möts på arbetsplatser. Vägledning, samspel, mentorskap och motivation blir centralt för att förverkliga de ideal som uttrycks i policy for livslångt lärande.
- Bildning och social hållbarhet
Social hållbarhet och social rättvisa är djupt integrerade fundament för svensk vuxenutbildning. Bildning och folkbildning utgår från ett brett engagemang där människa och samhälle förenas i rörelsen framåt. Utsatta gruppers inkludering och integrering kan främjas genom medvetenhet och tillgängliga lärandemiljöer. Äldres lärande och lärande mellan generationer öppnar ögonen för det faktum att lärande sker hela livet.
Forskningsmiljön har utvecklats inom ramen för arbetet med att bygga upp ett Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande – Encell. Forskningen inom miljön stödjer programmet Human Resources som har två inriktningar, en mot företagsekonomi och en mot psykologi. Ingela Bergmo Prvulovic är programansvarig.
Publikationer från Encellforskare
-
Bjursell, C., Sjödahl, C., Hedegaard, J. (2023). School Superintendents as Translators of Policy from the National to the Municipal Level: Emerging Discourse About an Evidence-Based Practice.
Scandinavian Journal of Public Administration 27(3), 24-36
-
Dybelius, A. (2023). Eftermiddag i P4 Jönköping [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2023). Stridsflygplanet i mossen.
-
Persson, R. (2023). Begåvning och samhälle i paradoxernas samtid.
Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University
-
Dybelius, A. (2023). Sommarhistoria: Stridsflygpilotens räddning vid olyckan – visselpipan [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2023). Sommarhistoria: Jönköpingskravallerna – därför pågick de så länge [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2023). Sommarhistoria: Missionärerna från Höglandet hamnade i blodigt uppror [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2023). Kräftskivans historia: ”En tradition unik till Sverige”.
Nerikes Allehanda
-
Ahl, H., Hedegaard, J., Golding, B. (2023). Why some homogeneous adult learning groups may be necessary for encouraging diversity: A theory of conditional social equality.
Australian Journal of Adult Learning 63(2), 119-139
-
Ahl, H., Tillmar, M., Berglund, K., Pettersson, K. (2023). Entrepreneurship as a losing proposition for women: Gendered outcomes of neo-liberal entrepreneurship policy in a nordic welfare state.
In: C. Henry, S. Coleman, and K. Lewis (Ed.), Women's Entrepreneurship Policy: A Global Perspective (pp. 75-102). Edward Elgar Publishing
Alla träffar från DiVA (1019)