Svenska som andraspråk för lärare åk 1-3, (1-30). Ingår i Lärarlyftet. 30 hp
Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på www.ju.se/lararlyftet. Där finns även information om validering och studievägledning.
Kursinnehåll
Delkurs 1 Introduktion till ämnet svenska som andraspråk, 7,5hp
Delkursen ger en introduktion till skolämnet svenska som andraspråk med fokus på åk 1-3 inklusive relevanta styrdokument och stödmaterial, vilka diskuteras och problematiseras utifrån läraruppdraget i svenska som andraspråk för åk 1-3. Dessutom behandlas ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkig-het och lärande, samt ämnesteorier om individuella faktorer som påverkar skolframgång på ett andraspråk exempelvis skolbakgrund, kön, behov av särskilt stöd och samverkan med vårdnadshavare. Det ämnesteoretiska innehållet utgår från läroplanen med fokus på ett inkluderande förhållningssätt och bemötande. Med inkluderande avses här både ett interkulturellt- och ett flerspråkigt perspektiv, där flerspråkighet ses som en resurs för elevens språk- och ämnesutveckling. Med utgångspunkt i språk, identitet och kultur behandlas i kursen migrationens roll i det svenska samhället. Delkursen innehåller också exempel på hur mottagning och organisation för nyanlända kan se ut. Utifrån detta diskuteras och problematiseras genusperspektiv och inkluderande arbetssätt i undervisning av flerspråkiga elever. Kursen berör också kontrastiva perspektiv på det svenska språkets struktur. I delkursen läses, förutom vetenskaplig litteratur från forskningsfältet, även skönlitteratur på temat kulturmöten, för att deltagarna ska reflektera över sin egen beprövade ämnesdidaktiska erfarenhet av att undervisa flerspråkiga elever och koppla dessa erfarenheter till vetenskapliga perspektiv på interkulturalitet. Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, litteraturstudier, kollegiala arbetsformer såsom seminarier och reflekterande skrivande med hjälp av digitala verktyg samt genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 2 Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 7,5hp
Det ämnesteoretiska innehållet i den andra delkursen består av det svenska språksystemets uppbyggnad. Det svenska språkets grammatik, fonetik och ordförråd studeras i ett kontrastivt och didaktiskt perspektiv. Kursens ämnesdidaktiska innehåll har ett funktionellt perspektiv på det ämnesteoretiska innehållet. I kursens ämnesdidaktiska moment får deltagare studera och planera undervisning enligt kursplanen för ämnet svenska som andraspråk åk 1–3 med utgångspunkt i färdigheterna lyssna, läsa, skriva, tala och samtala, och i det svenska språkets uppbyggnad. Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, litteraturstudier, individuell skriftlig tentamen, seminarium och individuella skriftliga inlämningsuppgifter, praktiska övningar samt planering och genomförande av undervisning med formativ respons genom kollegiala arbetsformer.
Delkurs 3 Andraspråkstillägnande och bedömning av andraspråksutveckling, 7,5hp
Innehållet i delkurs 3 utgår från teorier om individuella, sociala och språkliga faktorer som påverkar inlärningen och utvecklingen av ett andraspråk. Centrala begrepp från teorier och modeller om vad språklig kompetens innebär behandlas och tillämpas i praktiska övningar. Dessutom introduceras verktyg för bedömning av inlärarspråk. I det ämnesdidaktiska innehållet ingår också formativ bedömning och återkoppling av språkutveckling på ett andraspråk utifrån färdigheterna lyssna, läsa, skriva, tala och samtala i kursplanen för svenska som andraspråk åk 1-3. Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, läsning av vetenskapliga artiklar och annan litteratur, en individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarier där deltagarna bland annat analyserar muntliga och skriftliga elevtexter från åk 1–3, till exempel med hjälp av bedömningsstödet Bygga svenska.
Delkurs 4 Den flerspråkiga inlärningssituationen, 7,5hp
Den fjärde delkursen har en utpräglad ämnesdidaktisk inriktning där olika språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt studeras och praktiseras med utgångspunkt dels i forskning om litteracitetspraktiker, dels i färdigheterna lyssna, läsa, skriva, tala och samtala i kursplanen för svenska som andraspråk åk 1-3. Delkursen vill ge en ökad förståelse för vikten av varierade och inkluderande arbetssätt, enligt aktuell ämnesdidaktisk forskning om framgångsrik undervisning där elevers samt-liga språkliga resurser tas tillvara. Deltagarna ska kritiskt relatera ämnesteoretiska kunskaper i andraspråksinlärning och andraspråksundervisning till det egna förhållningssättet och det egna praktiska arbetet som lärare. Genom fältuppgifter i den egna verksamheten knyts på detta sätt deltagarnas kunskaper på vetenskaplig grund från kursen ihop med deras egen beprövade erfarenhet, exempelvis genom språk- och kunskapsutvecklande arbete med barnlitteratur i olika medier. Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, litteraturstudier, individuell redovisning av klassrumsobservation, individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarier. Deltagarna får i delkursen möjlighet att arbeta med digitala verktyg både i tänkta undervisningssituationer och som redovisningsform i sina egna studier.
Samtliga delkurser behandlar generella kompetenser för bemötande av elever i behov av särskilt stöd och med olika kulturell bakgrund, och inkluderar genusperspektiv, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv och digitala verktyg genom föreläsningar och litteraturstudier. Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och övningar individuellt och i grupp.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt anställning som lärare.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: US1G14
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Distans |
Antal träffar | 8 |
Termin | Våren 2025: vecka 4 – vecka 23 |
Studietakt | Halvfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Blandad undervisningstid |
Platser | 40.0 |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-U0156 |