Svenska för lärare åk 4-6, (1-30). Ingår i Lärarlyftet 30 hp
Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på www.ju.se/lararlyftet. Där finns även information om validering och studievägledning.
Kursinnehåll
Kursen består av fyra delkurser, vars innehåll ska leda till fördjupad förståelse och god kompetens av de kunskaper och förmågor som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Kursinnehållet avspeglar innehållet i kurserna SVI och SVII, vilka ges på grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans åk 4–6 på Högskolan för lärande och kommunikation, JU. Genom relevant och praktiknära språk- och litteraturveten-skaplig, samt språk-och litteraturdidaktisk forskning knyts det ämnesteoretiska och det ämnesdidaktiska innehållet ihop och bidrar till att kursens innehåll base-ras på en vetenskaplig grund och på beprövad erfarenhet. Delkursinnehållet behandlas genom såväl föreläsningar, läsning av litteratur som praktiska övningar med digitala verktyg och digitala medier.
Delkurs 1, 7,5 hp
Introduktion och grundläggande kunskaper och förståelse för arbetet som lärare i ämnet svenska
- styrdokument för svenskämnets innehåll och progressionstanke
- ämnesdidaktik som ligger till grund för planering, genomförande, bedömning, utvärdering och dokumentation av undervisning för åk 4–6
- förhållningssätt gällande användandet av AI
- svenska språkets struktur och en orientering i de nationell språkpolitik
- övergripande perspektiv på mångfald och flerspråkighet
Delkurs 2, 7,5 hp
Styrdokumentens innehållsbeskrivningar kring elevers läsförmåga och läsundervisning
- språkets skriftliga funktioner i skilda kommunikativa situationer och medier
- ämnesdidaktik som ligger till grund för skrivutveckling, skrivundervisning och responsarbete
- medie- och informationskunnighet (MIK), informationssökning och källkritik
- textbegreppet och texttyper av olika slag och medietyper, samt dramats didaktiska möjligheter
Delkurs 3, 7,5 hp
Styrdokumentens innehållsbeskrivningar kring elevers skrivförmåga och läs- och skrivundervisning, samt muntlighet
- val för läsande och skrivande i olika ämnen och för ämnesövergripande undervisningsplanering
- barnlitteratur från aspekter som historik, kännetecken och dess didaktiska möjligheter
- läsförståelse och lässtrategier
- muntlighetens roll och möjligheter, med koppling till retorikens grunder
Delkurs 4, 7,5 hp
Fördjupad förståelse för praktiknära språkutvecklande arbetssätt och bedömning
- betygsättningens och bedömningens centrala roll i undervisningen, samt förhållningssätt kring användandet av AI
- specialpedagogiska arbetssätt kopplat till elevers språkutveckling
- interkulturellt och flerspråkigt perspektiv, där alla elevers samtliga språkliga resurser tas tillvara
- självständigt arbete om läs- och skrivundervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Samtliga delkurser behandlar generella kompetenser för bemötande av elever i behov av särskilt stöd och med olika kulturell bakgrund, och inkluderar genusper-spektiv, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv och MIK genom föreläsningar och litteraturstudier. Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppdiskuss-ioner och övningar individuellt och i grupp.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet. Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4–6 och/eller åk 7–9 utan att vara ämnesbehörig.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: US6N15
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Nätbaserad distans |
Antal träffar | 16 |
Termin | Våren 2025: vecka 5 – vecka 23 |
Studietakt | 25% |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Blandad undervisningstid |
Platser | 40.0 |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-U0159 |