Bild för lärare åk 1-3, (1-30). Ingår i Lärarlyftet 30 hp
Mer info om hur du söker till kursen och huvudmannablankett som du ska bifoga din ansökan finner du på www.ju.se/lararlyftet. Där finns även information om validering och studievägledning.
Kursinnehåll
Delkurs 1, 15 hp
- Visuell kultur (film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer) i ett nutida och historiskt perspektiv och med koppling till olika medier.
- Styrdokument och didaktiska frågeställningar, generellt och med fokus på bildämnet
- Bildämnets historia, samhällsförändringens inverkan på mål, innehåll och didaktik i styrdokument och skolans organisation
- Teorier om barns och ungdomars bildspråk
- Planering av bildundervisning
- Visuell kommunikation, bildanalys och bildsamtal.
- Eget bildlaborativt arbete i hantverksmässiga samt digitala tekniker och material
- Nationell och internationell didaktisk forskning inom bildområdet/visuell kultur
- Visuell kultur och bildskapande utifrån genusperspektiv och kulturell tillhörighet
- Bilddidaktiskt arbete med elever i behov av särskilt stöd
- Estetiska lärprocesser i teori och praktik
Delkurs 2, 15 hp
- Visuell kultur (film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer) i ett nutida och historiskt perspektiv och med koppling till olika medier.
- Styrdokument och didaktiska frågeställningar, generellt och med fokus på bildämnet
- Bedömning och värdering av den bildskapande processen och produkten
- Visuell kommunikation
- Rörlig bild och dramaturgi
- Eget bildlaborativt arbete i hantverksmässiga tekniker och material samt digitala tekniker
- MIK i undervisningen
- Nationell och internationell didaktisk forskning inom bildområdet/visuell kultur
- Normer och värderingar i bilder
- Menings- och identitetsskapande genom bilder
- Etiska frågor kopplade till användning av bilder i olika sammanhang
Ämnesteorin utgår från bildpedagogisk, bilddidaktisk forskning samt teorier om visuell kultur. Innehåll och kursupplägg kopplas till bildframställning, tekniker, verktyg och material samt bildanalys, genom föreläsningar, workshops, eget bildlaborativt arbete, litteraturstudier, seminarier och skriftliga inlämningar.
Det ämnesdidaktiska innehållet utgår från, aktuella styrdokument mot åk 1-3. Planering av undervisning och innehåll kring formativa arbetssätt och bedömning behandlas via föreläsningar, fältstudier, litteraturstudier, seminarium och skriftliga inlämningar.
Verktyg för varierade arbetssätt och arbetsformer behandlas genom workshops, eget bildlaborativt arbete, litteratur och skriftliga inlämningar och webbseminarium. Bildundervisning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet behandlas genom föreläsning, litteraturstudier och skriftlig inlämning.
Med utgångspunkt från läroplanens innehåll och mål behandlas de generella kompetenserna som bemötande av elever i behov av särskilt stöd, olika kulturell bakgrund, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv och MIK genom workshops, föreläsningar, litteraturstudier och skriftliga inlämningar samt seminarier.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet. Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 1-3 utan att vara ämnesbehörig.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: U1BN10
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Nätbaserad distans |
Antal träffar | 12 |
Termin | Våren 2025: vecka 4 – vecka 23 |
Studietakt | Halvfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Blandad undervisningstid |
Platser | 25.0 |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-U0152 |