Svenska för ämneslärare I 30 hp

Kursen syftar till att utveckla kompetens för undervisning i skolämnet svenska i årskurs 7–9 och på gymnasiet genom att ge grundläggande teoretiska kunskaper om skolämnet svenska ur ett historiskt och nutida perspektiv, svenska språkets struktur och variation, litteraturvetenskap med fokus på barn- och ungdomslitteratur genom tiderna och i olika medier, samt om svenskämnets didaktik och metodik.

Kursinnehåll

Svenska som skolämne, 6 hp
The School Subject Swedish, 6 credits

Innehåll

  • Skolämnet svenska ur såväl nutida som historiska perspektiv
  • Läroplan och ämnes- och kursplaner i svenska
  • Digitala verktyg
  • Estetiska lärprocesser
  • Svenskämnet som bildningsämne
  • Svenskämnets roll i skola och samhälle
  • Pedagogisk lektionsplanering med relevans för svenskundervisning
  • Teorier och metoder med relevans för svenskämnets didaktik
  • Forskning med relevans för svenskämnets didaktik
  • Egna lärandeprocesser i förhållande till den framtida rollen som svensklärare
  • Observation som vetenskaplig metod
  • Observation av svenskundervisning för att utveckla professionskompetensen

Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell redovisning.

Svenska språkets struktur i teori och praktik, 12 hp
Swedish Language Structure in Theory and Practice, 12 credits
Innehåll

  • Svenska språkets fonologiska, morfologiska, syntaktiska och semantiska struktur
  • Grundläggande textlingvistiska begrepp
  • Grundläggande perspektiv på språkutveckling
  • Grundläggande sociolingvistik
  • Makt, normer och identitet i språkanvändning
  • Språklagstiftning, minoritetsspråks och teckenspråkets ställning
  • Retoriska grundbegrepp och den retoriska arbetsprocessen
  • Produktion och bearbetning av texter och presentationer, inklusive professionstexter
  • Analys av texter i olika genrer, exempelvis elev- och professionstexter med fokus på sakprosa
  • Digitala verktyg för textbehandling och presentationsteknik
  • Grundläggande didaktiska teorier och metoder med koppling till svenska språkets struktur, den retoriska processen och minoritetsspråk

Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell redovisning.

Ungdomslitteratur och multimodala texter ur vetenskapliga och didaktiska perspektiv, 12 hp
Young Adult Literature and Multimodal Texts from Academic and Educational Perspectives, 12 credits

Innehåll

  • Ungdomslitteratur i olika genrer och i olika medier ur historiska och samtida perspektiv
  • Narratologi och receptionsteori
  • Litteratur- och filmanalys ur narratologiska perspektiv
  • Litteratur- och filmdidaktiska perspektiv och teorier, i synnerhet receptionsteori
  • Litteratur- och filmdidaktiska metoder
  • Litteraturdidaktisk forskning
  • Estetiska uttryck och estetiskt skapande i olika genrer och medier
  • Fiktioners funktion som pedagogiskt material med särskilt fokus på ungdomslitteratur i olika genrer och medier

Examination
Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuell redovisning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: LSEK15

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Studieform Normal
Termin Våren 2025: vecka 4 – vecka 23
Studietakt Helfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Platser 2.0
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 49500 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-22809