(Inställd) Svenska för ämneslärare I 30 hp
Kursen syftar till att utveckla kompetens för undervisning i skolämnet svenska i årskurs 7–9 och på gymnasiet genom att ge grundläggande teoretiska kunskaper om skolämnet svenska ur ett historiskt och nutida perspektiv, svenska språkets struktur och variation, litteraturvetenskap med fokus på barn- och ungdomslitteratur genom tiderna och i olika medier, samt om svenskämnets didaktik och metodik.
Kursinnehåll
Svenska som skolämne, 6 hp
The School Subject Swedish, 6 credits
Innehåll
- Skolämnet svenska i ungdoms- och vuxenutbildning ur såväl nutida som historiska perspektiv
- Läroplan och ämnes- och kursplaner i svenska
- Verktyg som främjar medie- och informationskunnighet
- Estetiska lärprocesser
- Svenskämnets roll i skola och samhälle med fokus på internationalisering, digitalisering, jämställdhet, mångfald och hållbar utveckling
- Pedagogisk lektionsplanering av relevans för svenskundervisning
- Teorier och metoder av relevans för svenskämnets didaktik
- Forskning av relevans för svenskämnets didaktik
- Egna lärandeprocesser i förhållande till den framtida rollen som svensklärare
- Observation som vetenskaplig metod
- Observation av svenskundervisning för att utveckla professionskompetensen
Examination Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och två individuella redovisningar
Svenska språkets struktur i teori och praktik, 12 hp
Swedish Language Structure in Theory and Practice, 12 credits
Innehåll
- Svenska språkets fonologiska, morfologiska, syntaktiska och semantiska struktur
- Grundläggande textlingvistiska begrepp
- Grundläggande perspektiv på språkutveckling
- Grundläggande sociolingvistik
- Språklagstiftning och minoritetsspråk
- Retoriska grundbegrepp och den retoriska arbetsprocessen
- Produktion och bearbetning av texter och presentationer, inklusive professionstexter
- Analys av texter i olika genrer, exempelvis elev- och professionstexter med fokus på sakprosa
- Digitala verktyg för textbehandling och presentationsteknik
- Grundläggande didaktiska teorier och metoder med koppling till svenska språkets struktur, den retoriska processen och minoritetsspråk
Examination Delkursen examineras genom två skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell skriftlig tentamen och en individuell redovisning.
Ungdomslitteratur och multimodala texter ur vetenskapliga och didaktiska perspektiv, 12 hp
Young Adult Literature and Multimodal Texts from Academic and Educational Perspectives, 12 credits
Innehåll
- Ungdomslitteratur i olika genrer och i olika medier ur historiska och samtida perspektiv
- Narratologi och receptionsteori
- Litteratur- och filmanalys ur narratologiska perspektiv
- Litteratur- och filmdidaktiska perspektiv och teorier, i synnerhet receptionsteori
- Litteratur- och filmdidaktiska metoder
- Litteraturdidaktisk forskning
- Estetiska uttryck och estetiskt skapande i olika genrer och medier
- Fiktioners funktion som pedagogiskt material med särskilt fokus på ungdomslitteratur i olika genrer och medier
Examination Delkursen examineras genom en seminarieserie, en individuell redovisning och en individuell skriftlig inlämningsuppgift
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LSEK12
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Normal |
Termin | Våren 2025: vecka 4 – vecka 23 |
Studietakt | Helfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Dagtid |
Platser | 2.0 |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 49500 SEK |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-22759 |