(Inställd) Svenska för ämneslärare I 30 hp

Kursen syftar till att utveckla kompetens för undervisning i skolämnet svenska i årskurs 7–9 och på gymnasiet genom att ge grundläggande teoretiska kunskaper om skolämnet svenska ur ett historiskt och nutida perspektiv, svenska språkets struktur och variation, litteraturvetenskap med fokus på barn- och ungdomslitteratur genom tiderna och i olika medier, samt om svenskämnets didaktik och metodik.

Kursinnehåll

Svenska som skolämne, 6 hp

The School Subject Swedish, 6 credits

Innehåll

  • Skolämnet svenska i ungdoms- och vuxenutbildning ur såväl nutida som historiska perspektiv
  • Läroplan och ämnes- och kursplaner i svenska
  • Verktyg som främjar medie- och informationskunnighet
  • Estetiska lärprocesser
  • Svenskämnets roll i skola och samhälle med fokus på internationalisering, digitalisering, jämställdhet, mångfald och hållbar utveckling
  • Pedagogisk lektionsplanering av relevans för svenskundervisning
  • Teorier och metoder av relevans för svenskämnets didaktik
  • Forskning av relevans för svenskämnets didaktik
  • Egna lärandeprocesser i förhållande till den framtida rollen som svensklärare
  • Observation som vetenskaplig metod
  • Observation av svenskundervisning för att utveckla professionskompetensen

Examination Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och två individuella redovisningar

Svenska språkets struktur i teori och praktik, 12 hp

Swedish Language Structure in Theory and Practice, 12 credits

Innehåll

  • Svenska språkets fonologiska, morfologiska, syntaktiska och semantiska struktur
  • Grundläggande textlingvistiska begrepp
  • Grundläggande perspektiv på språkutveckling
  • Grundläggande sociolingvistik
  • Språklagstiftning och minoritetsspråk
  • Retoriska grundbegrepp och den retoriska arbetsprocessen
  • Produktion och bearbetning av texter och presentationer, inklusive professionstexter
  • Analys av texter i olika genrer, exempelvis elev- och professionstexter med fokus på sakprosa
  • Digitala verktyg för textbehandling och presentationsteknik
  • Grundläggande didaktiska teorier och metoder med koppling till svenska språkets struktur, den retoriska processen och minoritetsspråk

Examination Delkursen examineras genom två skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell skriftlig tentamen och en individuell redovisning.

Ungdomslitteratur och multimodala texter ur vetenskapliga och didaktiska perspektiv, 12 hp

Young Adult Literature and Multimodal Texts from Academic and Educational Perspectives, 12 credits

Innehåll

  • Ungdomslitteratur i olika genrer och i olika medier ur historiska och samtida perspektiv
  • Narratologi och receptionsteori
  • Litteratur- och filmanalys ur narratologiska perspektiv
  • Litteratur- och filmdidaktiska perspektiv och teorier, i synnerhet receptionsteori
  • Litteratur- och filmdidaktiska metoder
  • Litteraturdidaktisk forskning
  • Estetiska uttryck och estetiskt skapande i olika genrer och medier
  • Fiktioners funktion som pedagogiskt material med särskilt fokus på ungdomslitteratur i olika genrer och medier

Examination Delkursen examineras genom en seminarieserie, en individuell redovisning och en individuell skriftlig inlämningsuppgift

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: LSEK12

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Studieform Normal
Termin Våren 2025: vecka 4 – vecka 23
Studietakt Helfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Platser 2.0
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 49500 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-22759