JU World Solar Challenge: Projektstyrning, entreprenörskap och marknadsföring - Del 3 (3) 15 hp

Kursinnehåll

Kursen bygger på kunskaper från kurserna JU World Solar Challenge del 1 och del 2. Den ger fördjupade kunskaper och förmågor inom projektstyrning och marknadsföring genom att kombinera teori med entrepreno¨riellt lärande och handling i ett tvärdisciplinärt projekt. Dess kärnverksamhet består i att utveckla och konstruera en konkurrenskraftig solbil samt planera och genomföra tävlingen World Solar Challenge. Studenterna kommer samtidigt att vara ambassadörer för Högskolan i Jönköping (JU) och bidra till lärosätets marknadsföring, då JU använder JU Solar Team respektive JU World Solar Challenge för att vidareutveckla sitt varumärke både i Sverige och utomlands.

I kursen ingår följande delmoment:

  • Följa upp och utvärdera tidigare marknadsaktiviteter och strategier
  • Planera och genomföra olika typer av marknadsaktiviteter med olika syften
  • Skapa och sammanställa och uppdatera information för olika marknadsföringskanaler
  • Hålla kontakt med traditionell media, samt gör pressreleaser
  • Rekrytering av nästkommande studentgrupp
  • Kommunicera med olika intressenter till exempel gymnasieskolor, media och sponsorer
  • Muntlig och skriftlig avrapportering

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 60 hp från högskoleingenjörsprogram eller medie- och kommunikationsvetenskapligt program eller program inom företagsekonomi (eller motsvarande kunskaper), inklusive JU World Solar Challenge del 2.

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: T3WN17

Kursen ges vid: Tekniska högskolan

Label Value
Studieform Normal
Termin Våren 2025: vecka 23 – vecka 35
Studietakt Halvfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Platser 5.0
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 42750 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-30032