JU World Solar Challenge: Projektstyrning, entreprenörskap och marknadsföring - Del 1 (3) 15 hp

Studenterna ges kunskaper inom tvärfunktionellt arbete, projektarbete, entreprenörskap och marknadsföring genom projektet ”JU World Solar Challenge”. En viktig uppgift är samarbeta med de sponsorer som krävs för att utveckla och konstruera en konkurrenskraftig solbil men även att delta i flertalet praktiska aktiviteter i projektet. Att kunna arbeta i team är en förutsättning för att lyckas med denna kurs.

Kursinnehåll

Kursen ger kunskaper och förmågor inom tvärfunktionellt arbete, projektstyrning, entreprenörskap och marknadsföring. Kursen innehåller marknadsföring, projektstyrning och entreprenörskap genom att kombinera teori med tillämpat lärande och handling i ett unikt tvärdisciplinärt projekt. Projektet heter ”JU World Solar Challenge” och innebär att studenterna, tillsammans med projektledningen, skall delta i och driva den entrepreno¨riella verksamheten ”JU Solar Team”. Dess kärnverksamhet består i att utveckla och konstruera en konkurrenskraftig solbil samt planera och genomföra tävlingen World Solar Challenge. Studenterna kommer samtidigt att vara ambassadörer för Jönköping University (JU) och bidra till lärosätets marknadsföring eftersom JU ämnar använda JU Solar Team respektive JU World Solar Challenge for att vidareutveckla sitt varumärke både i Sverige och utomlands.

Kursen innehåller följande moment:

Projektstyrning

  • Projektorganisation

  • Projektplanering och kravställning

  • Gruppdynamik

  • Projektgenomförande

  • Projektdokumentation

    Entreprenörskap

  • Entreprenöriella processer, tankesätt och aktiviteter

  • Företagets intressenter fokuserat på projektet

    Marknadsföring - Grundläggande koncept och principer inom marknadsföring

  • Marknadsplan som viktig del av affärsplanen

  • Budskapsstrategi och marknadskanaler

  • Sponsringsstrategi

  • Kundbehov fokuserat på projektets sponsorer

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 80 hp från högskoleingenjörsprogram eller medie- och kommunikationsvetenskapligt program eller program inom företagsekonomi (eller motsvarande kunskaper).

Urval

Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: TWPN18

Kursen ges vid: Tekniska högskolan

Label Value
Studieform Normal
Termin Hösten 2024: vecka 34 – vecka 2
Studietakt Halvfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Platser 5.0
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 37500 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-13151