Yuliya Khvatsik

Universitetslektor
Rättsvetenskap , Jönköping International Business School

Yuliya Khvatsiks forskning fokuserar på att stärka konsumentskyddet i den digitala ekonomin och de juridiska aspekterna av digitalisering i ekonomin (särskilda juridiska regimer, smarta kontrakt, digitala tjänster och artificiell intelligens), mänskliga rättigheter och klinisk juridisk utbildning.
Hon är också intresserad av FinTech och EdTech-trender.

Yuliya tog sin doktorsexamen. i februari 2013 från Law School of Belarusian State University (Minsk, Vitryssland). Hennes doktorsavhandling handlade om konsumentskydd inom finanssfären.

Hon har mycket undervisningserfarenhet (cirka 12 år) i olika kurser på både kandidat- och masternivå: affärsjuridik, juridiska aspekter av den digitala ekonomin, konsumentskyddslagstiftning, bank- och investeringsrätt, familjerätt och mjuka färdigheter inom advokater. Yuliya främjar praktiskt orienterad och interaktiv undervisningsmetodik. 2020 skapade hon en gratis onlinekurs, "Digitala verktyg för onlineundervisning".

Under sin Fulbright-forskning som gästprofessur vid Columbia University (New York, USA) fick hon delta som assistent för kursansvarig för Legal Ethics and Professional Responsivity of Lawyers, som var en valbar kurs öppen för masterstudenter från juriststudiet programmera.

Under 2015-2020 hade Yuliya haft ett nära samarbete med Raul Wallenberg Institutet för mänskliga rättigheter och humanitär rätt vid Lunds universitet och utvecklat utbildningskomponenter för mänskliga rättigheter genom klinisk juridisk utbildning.
2019 fick hon Visby gästforskarstipendium från Svenska Institutet med ämnet ”Klinisk utbildning i mänskliga rättigheter”.

Hon har publicerat vetenskapliga artiklar i olika tidskrifter i Polen, Ukraina, Vitryssland och Ryssland. Hon är medlem i flera internationella föreningar (GAJE, ENCLE, MERI).

Yuliya's Google scholar account

Yuliya's LinkedIn account

Artikel

Khvatsik, Y. (2021). Clinical Legal Education in Belarus: Practice-Oriented Pedagogy for Socially Engaged Law Students Kutafin Law Review, 8(4), 668-689. More information
Krasnitskaya, L., Khvatsik, Y. (2020). The Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning in Higher Education: Case Study of Belarusian Law Schools Białostockie Studia Prawnicze, 25(4), 195-208. More information