Docent Dana Anaby gästade CHILD och berättade om PREP-strategin
Vårens sista CHILD-möte den 4 juni gästades via Zoom av docent Dana Anaby från the School of Physical and Occupational Therapy at McGill University i Kanada. Hon höll en mycket uppskattad presentation om sin forskning som fokuserar på delaktighet och välbefinnande hos barn och ungdomar med funktionsnedsättningar samt miljöns påverkan (fysiskt, socialt och institutionellt) på delaktighet.
![](/images/18.7667ac871722189f92257305/1591362745772/Dana_Anaby_pic.jpg)
Docent Dana Anaby
Dana har varit med och utvecklat PREP-strategin, vilken är en intervention för att öka delaktigheten bland barn och ungdomar med funktionsnedsättningar. PREP står för Pathways & Resources for Engagement & Participation. Det är en 12-veckors klientcentrerad och miljöbaserad strategi, där man fokuserar på tre valda mål/aktiviteter. Det handlar om att ändra klientens naturliga miljö och/eller aktiviteten. Detta gör terapeuten tillsammans med klienten och familjen för att identifiera och implementera lösningsfokuserade strategier för att ta bort hinder i miljön och kunna öka delaktigheten i aktiviteten.
Dana presenterade sin forskning kring hur denna intervention fungerar samt bevis som stöttar att det är en bra intervention för att kunna öka delaktighet, inte bara i de valda aktiviteterna utan det verkar även kunna ge en positiv kedjereaktion genom att den kan påverka totala delaktighetsmönster i personens liv. Interventionen kan också förbättra utfall på kroppsfunktionsnivå (motoriska, kognitiva, emotionella).
Se Dana Anaby’s powerpoint presentation här Pdf, 7.7 MB. (på engelska)