Ann-Kristin Boström
Docent i internationell pedagogik/Affilierad forskare
Boström är verksam som forskare vid Encell och hennes forskningsområde är internationell och jämförande pedagogik med inriktning på livslångt lärande, generationsöverskridande lärande och socialt kapital. Boström är aktiv inom flera internationella nätverk inom området och är ansvarig för utvärdering av det europeiska projektet ECIL - ett projekt för överföring av kunskap om generationsövergripande lärande mellan europeiska länder.
Sedan sin doktorsexamen har Boström arbetat som undervisningsråd på Myndigheten för skolutveckling och Skolverket, samt varit ämnessakkunnig på Regeringskansliet. Då har hon i huvudsak arbetat med forskningsfrågor och internationellt representerat Sverige i Europarådet, OECD och EU. Hon har varit ansvarig för två landsrapporter i samband med OECD-granskningar, ”Migrant Education” och ”Evaluation and Assessment in Education”.
Publikationer
-
Boström, A. (2022). Informellt lärande genom stickkaféer.
In: C. Bjursell & M. Malec Rawiński (Ed.), Äldres lärande: utblickar och insikter (pp. 127-136). Stockholm: Natur och kultur
-
Boström, A. (2021). Lärande genom generationsmöten.
In: Livslångt lärande - för välbefinnande, mångfald och delaktighet (pp. 48-49). Jönköping: Encell - Nationellt centrum för livslångt lärande
-
Boström, A. (2021). Intergenerational learning by knitting study circles and knitting cafés.
-
Boström, A. (2019). Retirement and quality of life – A transitional perspective of the experiences from the first welfare generation in Sweden.
-
Boström, A. (2019). Quality of life and well-being – a historical perspective of the theoretical concepts and the experiences from the first welfare generation in Sweden.
Faro: Universidade do Algarve
Alla träffar från DiVA (58)