Levla i fortbildningen - spelifiering ger ökad lärlust
Forskning från Göteborgs universitet visar att element från spelvärlden kan användas i kompetensutveckling.
Doktoranden Adam Palmquist vid Göteborgs unviersitet har tittat på hur poäng, erfarenhetesnivåer och medaljer, eller points, levels och badges som det heter i spelvärlden, kan påverka fortbildningsinsatser.
– Deltagarna uppfattade kursen som innovativ och mer engagerande jämfört med tidigare fortbildningskurser de deltagit i, både inom företaget och på andra arbetsplatser, säger Adam Palmquist i ett pressmeddelande. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Det var särskilt möjligheten att levla, det vill säga ta sig upp en erfarenhetsnivå, och få medlajer som engagerade.
Studien heter I think it´s quite subtle, so it doesn´t disturb me: Employee Perceptions of the Levels, Points and Gadgets in Corporate Training och har finasierats av Vinnova. Mer om spelifiering av undervisning finns sammanställt i en rapport från Skolforskningsinstitutet: Spelifiering – ett lustfyllt sätt att lära? Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Se också:
Rapport: Innovativ utbildningssamverkan för livslångt lärande Pdf, 839.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Blogg: Collearn - collaborate and learn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.