Konkurrens, ambition och tävlingskultur – alltid av godo?

Professor Roland S Persson utmanar föreställningarna om den goda konkurrensen på arbetet.
Roland S Persson, PhD, FCollT, är professor i pedagogisk psykologi och har en forskningsinriktning mot hög prestation (talang), särbegåvning och makrosocial dynamik i förhållande till dessa. Han är en internationellt erkänd forskare och i en värld där vissa sanningar tas för givna är han inte främmande för att ifrågasätta dem. Nu senast utmanar han bilden av den välgörande konkurrensen.
"It’s true that all humans are genetically programmed to be ambitious and competitive in various ways. But our modern globalized culture—led in particular by the United States, as this sort of competition is a very American phenomenon (Duina, 2011)—has taken up this mantle of ambition in a dangerous way. Few other cultures around the world have made ambition into a driving force in life like the US does. Much has been said and written over the years about the virtues of being competitive; only rarely does anyone discuss the costs" skriver han i en artikel för magasinet Third Factor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Publikationer:
-
Persson, R. (2022). Agility and function, or rule-ridden management and structural slavery: Disentangling the complexity of human nature, work, and policy making.
Zürich, CH: LIT Verlag
-
Persson, R. (2021). Ambitious humanity: the uses and abuses of competing.
Ulm, Germany: International Centre for Innovation in Education (ICIE)
-
Persson, R. (2021). On psychoses, conspiracies, creative flow and the absent-mindedness of genius: An evolutionary function-dysfunction taxonomy of the multiple realities of the human mind.
The International Journal for Talent Development and Creativity 9(1-2), 55-80
-
Persson, R. (2021). Giftedness, talent, and human evolution: A framework for understanding extreme behavior.
In: Conceptions of giftedness and talent (pp. 281-294). Cham: Palgrave Macmillan
-
Aktaş, V., Tepe, Y., Persson, R. (2021). Investigating Turkish university students’ attitudes towards refugees in a time of Civil War in neighboring Syria.
Current Psychology 40(2), 553-562
Alla träffar från DiVA (109)