Avhandling: Fotbollstränare utgår ifrån att spelarna förstår instruktionerna

Många tränare inom elitfotboll har inte någon genomtänkt arbetsgång för att försäkra sig om att spelarna har förstått givna instruktioner. Det finns också en stor pedagogisk variation i sättet att arbeta med sitt lag och sina spelare.

I en ny avhandling vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping visar Per Ohlsson att det finns mer att göra när det gäller vuxnas lärande och kommunikation inom idrotten. I avhandlingen, Spelförståelse och kommunikationsförmåga – En fenomenografisk studie över hur elittränare i fotboll söker bekräftelse på om spelare har förstått andemeningen i en instruktion, har han intervjuat 23 elittränare inom herrfotboll.

Majoriteten av tränarna har inte någon uttalad arbetsgång för hur de kan stämma av om spelarna har förstått instruktionerna. 

- Bekräftelse blir mer av slaget att, ”Det här har vi tränat på och jag ser att det följs under match och därmed har jag fått bekräftelse på att spelarna har förstått andemeningen” när det kanske är rena slumpen. Kontentan blir att vi ser det vi vill se, säger Per Ohlsson.

Läs mer...


Tema idrott och lärande. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


2019-06-14