Avhandlingsåret 2020

Här har vi listat några av årets intressanta avhandlingar från svenska lärosäten, för den som är intresserad av livslångt lärande i någon form. Från arbetsliv till yrkesutbildning och ålderdom.

Så många avhandlingar, så lite tid.


Stockholms universitet

Ahl, Linda Marie. Individualized Mathematics Instruction for Adults: The Prison Education Context. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hellstrand, Sandra. Lärlingsfrågan: Institutionell förändring, ekonomiska föreställningar och historiska begrepp i den svenska debatten om lärlingsutbildningen, 1890-1917. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Nielsen, Natalie. The Erasmus Learning Journey: Students’ Experiences from a Mobility Period Abroad. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Westerman, Johan. Motives matter: Intrinsic motivation in work learning and labor market performance. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Uppsala universitet

Müller, Dagmar. Social Networks and the School-to-Work Transition. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Alghamdi, Fayiq. Dimensions of Professionalism: A Study of Computer Science Teaching in Saudi Arabia. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Pålsson, Ylva. A pathway into the profession: The use, feasibility and outcomes of a peer learning intervention for nursing students and newly graduated nurses. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Göteborgs universitet

Palmqvist, Linda. Ålderdom, omsorg och makt. Gamlas situation och omsorgsrelationer i nyliberala tider. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Linköpings universitet

Köpsén, Johanna. Knowledge in VET curricula and power in society and labour market: Policy and practice: demands-based and employer-driven Swedish higher vocational education. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Umeå universitet

Fischl, Caroline. Ageing in a digital society: an occupational perspective on social participation. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lunds universitet

Derwik, Pernilla. Exploring competence and workplace learning in supply chain management. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Högskolan Väst

Björck, Ville. Learning 'theory' at university and 'practice' in the workplace: A problematisation of the theory-practice terminology that the dualistic design of Work-integrated Learning institutionalises. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

2020-12-15