Ambidexteritet och lärande i organisationer
Hur gör företag som lyckas driva det dagliga arbetet framgångsrikt med ena handen samtidigt som de med den andra handen jobbar med innovation och utveckling? Annika Engström berättar om sin forskning kring organisatorisk ambidexteritet.
Annika Engström delar sin tid mellan Skolchefsinstitutet, som är en del av Encell, och Tekniska Högskolan i Jönköping. Hon ägnar sig i sin forskning åt samspelets betydelse för uppgiftshantering och lärande i grupper och organisationer, särskilt ledning och organisering av mellanmänsklig kommunikation och möten för att hantera utförande såväl som utveckling av olika uppgifter och uppdrag, bland annat i projektet Innovate:
Publikationer:
-
Bergmo-Prvulovic, I., Avby, G., Kjellström, S., Engström, A., Schmidt, M. (2025). A path to a deliberate leadership development system: uncovering social representations to facilitate work-integrated learning.
Studies in Continuing Education
-
Olausson, U., Engström, A. (2025). ‘The road to the metaverse is not a straight one’: Social representations of virtual reality in the news media.
Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies
-
Johansson, A., Bjerke, L., Graffman, K., Engström, A. (2024). Competence provision in the metal industry - a work-integrated-learning research approach.
-
Stolt Olsson, H., Engström, A., Edh, N., Diószegi, A. (2024). Work-integrated learning in collaborative research projects: For whom and for what?.
-
Engström, A., Pittino, D., Mohlin, A., Johansson, A., Edh Mirzaei, N. (2024). Artificial intelligence and work transformations: integrating sensemaking and workplace learning perspectives.
Information Technology and People 37(7), 2441-2461
Alla träffar från DiVA (65)