Encell

Forskningscentrum

En mängd nätverk och centrum med intresse för vuxnas och livslångt lärande har skapats. En del arbetar främst med forskning kring lärande i givna kontexter, som exempelvis arbetsplatslärande. Andra arbetar med utveckling mer generellt.

APeL

APeL är ett regionalt centrum för forskning och utveckling i arbetsplatslärande. Genom att stödja utveckling av nya former för lärande i arbetet ska APeL bidra till en förbättring för både företagen och de anställda. En nära samverkan med arbetsplatser gör det möjligt att utgå från ett erfarenhetsbaserat lärande och att kombinera formellt och informellt lärande. Forskning och utveckling går hand i hand. Inom APeL samverkar olika forskningsinriktningar. APeL agerar på lokala, regionala, nationella och internationella arenor för att stödja lärprocesser på och mellan företag. Genom interaktiv forskning bidrar APeL till generell kunskapsbildning inom området arbetsplatslärande.
Besök APeL härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet, A&O

Socialfonden stödde under perioden 2007-2013 cirka 4000 projekt som främjade kompetensutveckling och motverkade utanförskap. A&O sammanställde, analyserade och spred erfarenheter som gjordes i projekten för att skapa kunskap om vinsterna med arbetsplatslärande för samhället, företag och den enskilde individen. A&O var ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet, Göteborgs universitet, Linköpings universitet och stiftelsen APeL forskning och utveckling.
Besök A&O härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande, Linköpings universitet

Forskningen vid avdelningen är omfattande och med varierande fokus riktad mot vuxnas lärande inom arenorna för vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning. Här finns också  forskningsprojekt och intresseområden som överbryggar eller sträcker sig utanför dessa sammanhang.
Besök Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kollegiet för yrkeskunnande

1 juli 2015 bildades Kollegiet för yrkeskunnande. Kollegiets övergripande syfte är att fungera som mötesplats för kunskapsutbyte mellan forskare, yrkesverksamma pedagoger och andra som är intresserade av yrkeskunnande i utbildning och arbetsliv.
Besök Kollegiet för yrkeskunnande härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Esbri

Esbri står för Entrepreneurship and Small Business Research Institute eller - på svenska - Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning. Esbri är ett fristående forskningsinstitut som arbetar med forskning, utbildning och kunskapsspridning inom entreprenörskaps- och småföretagsområdet.
Besök Esbri härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Företagsamt lärande och entreprenöriell pedagogik

Företagsamt lärande och entreprenöriell pedagogik arbetar med forskning, utbildning och kunskapsutveckling inom entreprenöriellt lärande och skolutveckling och finns vid Pedagogiska insitutionen vid Umeå universitet.
Besök Företagsamt lärande och entreprenöriell pedagogik härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

HELIX Competence Centre

HELIX är ett samarbete mellan Linköpings universitet, VINNOVA och ett stort antal partners från näringsliv och offentlig verksamhet. HELIX arbetar för att skapa en arena för forskning och innovation där forskare från olika discipliner samverkar med aktörer från organisationer och företag för att utveckla nya kunskaper och metoder om rörlighetens betydelse för lärande, hälsa och innovation.
Besök HELIX härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Institutet för Framtidsstudier

Institutet för Framtidsstudier är en självständig forskningsstiftelse, som har till uppgift att främja framtidsperspektiv i svensk forskning och att förvalta och utveckla teori och metod inom framtidsstudiernas område. Utöver forskningsverksamheten ger Institutet ut tidningen Framtider samt organiserar seminarier och workshops.
Besök Institutet för Framtidsstudier härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Institutet för Personal- & Företagsutveckling

IPF är helägt av Uppsala universitet och arbetar med att nyttiggöra forskning. IPF arbetar tvärvetenskapligt och har ett omfattande internationellt samarbete med universitet och institut i Europa, dels genom utvecklingsprogram och dels genom forskningsnätverket CRANET.
Besök IPF härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Vid institutionen bedrivs forskning, utbildning och samverkan inom en rad områden. Här finns forskning om arbetsmarknad, arbetsliv, välfärdsfrågor, sociala rörelser, hållbar utveckling, miljöpolitik, rättssociologi samt brottsighet och social kontroll.
Besök Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Learning Center

Learning Center arbetar för att utveckla, stärka och utöka distansutbildningen på Högskolan i Gävle och dess omgivande region. Learning Center lägger stor vikt vid utveckling av nya flexiblare former av utbildning på distans. Learning Center vill prova ut nya metoder, utveckla teknikanvändningen för webbpedagogik, utveckla kurser och handleda i metoder för flexibelt lärande. Learning Center anordnar även olika former av kompetensutveckling kring temat distansutbildning och flexibelt lärande och samverkar med studiecentra i projektets nätverk.
Besök Learning Center härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lärande i och för det nya arbetslivet, LINA

LINA är en mångvetenskaplig forskningsmiljö vid Högskolan Väst med syfte att initiera, bedriva och sprida forskning om hur lärande och kunskap relaterat till arbete kan förstås och utvecklas. Forskarna i LINA finns framförallt inom ämnena informatik, socialt arbete, företagsekonomi, pedagogik, kulturvetenskap, teknik och vårdvetenskap. Forskningen om arbetsintegrerat lärande inom LINA är organiserad i tre övergripande teman: det nya lärosätet, kompetens i förändring och det goda arbetslivet.
Besök LINA härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mimer

Nationellt program för folkbildningsforskning. Mimer har som uppdrag att främja tvärvetenskaplig och bred forskning om folkbildning oavsett disciplin och var i landet forskningen bedrivs. De har också som uppdrag att genom nätverket sprida information om forskning skapa mötesplatser som stimulerar till samverkan och ny forskning.
Besök Mimer härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Pedagogy, Education and Praxis (PEP)

Pedagogy, Education and Praxis är ett internationellt nätverk som är uppbyggt av samarbete mellan forskningsgrupper vid sex olika universitet. PEP:s forskningsområden handlar om ledarskap och lärande, utbildning för alla, aktionsforskning och bildning och utbildning.
Besök PEP härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Dela |

Encells månadsbrev



Ditt namn:

Din e-postadress: